ΑΛΛΑΓΗ EMAIL

Οι φίλοι αναγνώστες μπορεί να στέλνουν τα μηνύματά τους στο εμέηλ gmosxos1@hotmail.com στο οποίο θα προτιμούσε ο διαχειριστής να τα λαμβάνει. Παράλληλα άνοιξε και ισχύει πάλι το εμέηλ gmosxos23.6.1946@gmail.com το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιείτε σε περίπτωση που αδυνατείτε να κάνετε χρήση του hotmail.com
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 6938.315.657 & 2610.273.901

Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

1ον. Η διαχείριση των απορριμμάτων της Πάτρας (Με αριθμούς και όχι γενικώς και αορίστως)



ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΟΤΣΑΡΗΣ

Πρώην αντιδήμαρχος Δήμου Πατρέων
και πρόεδρος 1ου Φο.Δ.Σ.Α.  Ν. Αχαΐας



Πάτρα  13-11-2014



Πρόσφατα το Δημοτικό Συμβούλιο συζήτησε και ψήφισε με μεγάλη πλειοψηφία νέο σχεδιασμό για τη διαχείριση των απορριμμάτων της πόλης για τις επόμενες 3 δεκαετίες. Τι προκάλεσε την ανάγκη αλλαγής του υφιστάμενου μέχρι σήμερα σχεδιασμού ; Ήταν επιβεβλημένη η αλλαγή του και πως αυτή αιτιολογείται; 

Οι αποφάσεις για τη διαχείριση των απορριμμάτων πρέπει να λαμβάνονται συνυπολογίζοντας όλες τις διαστάσεις του προβλήματος. Τεχνική, οικονομική, περιβαλλοντική και πολιτική. Πρέπει, επίσης, να δίνουν απάντηση και στο άμεσο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη με τη διάθεση των απορριμμάτων της ( o XYTA της Ξερόλακκας έχει κορεσθεί), αλλά και να επιλύουν οριστικά το ζήτημα της διάθεσής τους σε βάθος χρόνου. Φοβάμαι ότι το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε με μοναδικό κριτήριο την πολιτική βούληση και την ιδεολογική συνέπεια κάποιων δημοτικών παρατάξεων, αγνοώντας όλους τους άλλους παράγοντες και κυρίως τη υφιστάμενη πραγματικότητα. Έτσι, ο νέος σχεδιασμός επιμηκύνει πολύ το χρόνο ταφής των απορριμμάτων στην υπερκορεσμένη Ξερόλακκα, με όλους τους περιβαλλοντικούς και οικονομικούς κινδύνους που αυτό συνεπάγεται, και ταυτόχρονα είναι μακροπρόθεσμα αλυσιτελής.

Πρώτα, ας παραθέσουμε τους αριθμούς.

1.  ΠΟΣΟΤΙΚΑ - ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η Πάτρα παράγει 100.000 τόνους οικιακά απορρίμματα ετησίως. Εξ αυτών 42% ή 42.000 τόνοι/έτος είναι οργανικά (ζυμώσιμα) και 25% ή 25.000 τόνοι/έτος ανακυκλώσιμα. (αναλυτικά στον Πίνακα 2 του Παραρτήματος).

Η διαλογή στη πηγή (μπλέ κάδος για τα ανακυκλώσιμα και καφέ κάδος για τα οργανικά) είναι πολύ χρήσιμη περιβαλλοντικά και οικονομικά διότι μειώνει τον όγκο των σκουπιδιών που οδηγούνται σε ταφή ή επεξεργασία.

Επί του παρόντος, στη Πάτρα λειτουργεί σύστημα ανακύκλωσης (μπλε κάδος) με απόδοση 8% ή  8.000 τόνοι/έτος ανακυκλώσιμων υλικών. Στο ποσοστά αυτά δεν περιλαμβάνονται και άλλα ρεύματα ανακύκλωσης (ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές , μπαταρίες, κάδοι γυαλιού, συσκευασίες βιοτεχνιών και μεγάλων super markets, ελαστικών κ.λ.π.) τα οποία λειτουργούν, χωρίς να υπάρχουν διαθέσιμα ποσοτικά στοιχεία. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, θα απαιτηθεί πολύς χρόνος για  να φτάσουμε σε ένα ικανοποιητικό ποσοστό.  Μην ξεχνάμε ότι για να φτάσουν οι προηγμένες χώρες της Ευρώπης να ανακυκλώνουν ένα μεγάλο μέρος των απορριμμάτων τους, χρειάστηκαν δεκαετίες.

Σε ότι αφορά την προδιαλογή των οργανικών σε τρίτο καφέ κάδο,  είναι προφανές ότι χρειάζεται και προβλέπεται και στους δύο σχεδιασμούς μονάδα κομποστοποίησης. Λαμβάνοντας υπόψη τα Ευρωπαϊκά δεδομένα (ποσοστό κομποστοποίησης 15% κατά μέσο όρο), μπορούμε να προσδοκούμε σε βάθος χρόνου ποσοστό κομποστοποίησης 5% -10%. Όμως σε κάθε περίπτωση η συνολική εκτροπή από την ταφή ή την επεξεργασία δεν μπορεί να υπερβεί το 20%. Επομένως, δεν πρέπει να υπολογίζεται ως σημαντικός και αποφασιστικός παράγοντας στο σχεδιασμό του συστήματος τελικής διάθεσης των απορριμμάτων της Πάτρας.

Οι ισχύουσες Ευρωπαϊκές οδηγίες και η Ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία επιβάλουν την επεξεργασία με κάποιο τρόπο τουλάχιστον του 50% των παραγόμενων οργανικών απορριμμάτων το έτος 2015, και τουλάχιστον του 75% το έτος 2020. Στη περίπτωση της Πάτρας, αυτό μεταφράζεται σε υποχρεωτική επεξεργασία 21.000 τόνων/έτος το έτος 2015 και 31.500 τόνων/έτος το 2020. Για τη μη συμμόρφωση με αυτό τον όρο, προβλέπεται η επιβολή στους δήμους προστίμου 35 € για κάθε τόνο μη επεξεργασμένων οργανικών απορριμμάτων, αυξανόμενου κάθε χρόνο κατά 5 €/τόνο, και μέχρι του ποσού των 60€/τόνο σε βάθος 6ετίας. Δηλαδή, το πρόστιμο είναι ίσο με το κόστος επεξεργασίας. 

Με τον τρόπο αυτό η Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία καθιστά για τους δήμους μονόδρομο την επεξεργασία των οργανικών απορριμμάτων, αφού δια της επιβολής προστίμου (θα παρακρατείται από την κρατική επιχορήγηση), καθιστά οικονομικά ασύμφορη την απ ευθείας ταφή των απορριμμάτων έναντι της επεξεργασίας τους.

2.  ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ  ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Α. Κόστος επεξεργασίας

Τα τέλη επεξεργασίας των σύμμεικτων απορριμμάτων σε ιδιωτικό εργοστάσιο, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των διαγωνισμών που έχουν ήδη ολοκληρωθεί με τη μορφή σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), κυμαίνονται από 55 €/τόνο έως 65 €/τόνο, ανάλογα με την επιλεγείσα από κάθε Δήμο τεχνολογική μέθοδο επεξεργασίας. Στη περίπτωση του Ν. Ηλείας που επιλέχθηκε η σχετικά ακριβή τεχνολογία της αναερόβιας επεξεργασίας, ο μειοδότης προσέφερε τέλη εισόδου 62 €/τόνο χωρίς Φ.Π.Α ή 70,06 €/τόνο με Φ.Π.Α.

Μεταφραζόμενα τα παραπάνω στη περίπτωση της Πάτρας και εφόσον επιλεγεί η κατασκευή εργοστασίου επεξεργασίας των απορριμμάτων στο Φλόκα με τη μορφή ΣΔΙΤ, το συνολικό κόστος τελικής διάθεσης (τέλη επεξεργασίας και μεταφορικά) των 100.000 τόνων απορριμμάτων της Πάτρας είναι 80 €/τόνο με Φ.Π.Α.  ή 8.000.000 € ετησίως.

Β. Κόστος ταφής

Το σημερινό κόστος ταφής (εργολαβία ταφής, μισθολογική δαπάνη των εργαζομένων του Δήμου, λειτουργικά έξοδα κ.λ.π.) των σκουπιδιών της Πάτρας στον ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας είναι περίπου 1.000.000 €/έτος ή 10 €/τόνο, συντριπτικά μικρότερο από το κόστος σε όλους τους άλλους ΧΥΤΑ της χώρας, στους οποίους το τέλος ταφής ανέρχεται σε 25€/τόνο έως 35€/τόνο.  Στο ΧΥΤΑ Φλόκα το τέλος ταφής σήμερα είναι 29 €/τόνο. Το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων από την Πάτρα στο ΧΥΤΑ Φλόκα, μέσω Σταθμού Μεταφόρτωσης (ΣΜΑ), ανέρχεται περίπου σε 10 €/τόνο.

Επομένως το ελάχιστο κόστος ταφής των απορριμμάτων της Πάτρας στο ΧΥΤΑ Φλόκα ανέρχεται σε 39 €/τόνο ήτοι 3.900.000 €/έτος.

Η μεταφορά των απορριμμάτων την Πάτρας σε τρίτο απομακρυσμένο ΧΥΤΑ, πέραν της Ξερόλακκας και του Φλόκα το συνολικό κόστος (μεταφορικά και τέλη ταφής) διαμορφώνεται σε 80 €/τόνο έως 100 €/τόνο, ανάλογα με την απόσταση μεταφοράς.

Γ. Κόστος αποκομιδής

Το κόστος αποκομιδής των απορριμμάτων της Πάτρας δεν επηρεάζει το κόστος της τελικής διάθεσης (επεξεργασία, ταφή κ.λ.π.), παρά μόνο στο βαθμό που θα προστεθεί και 3ος  καφέ κάδος για τη ξεχωριστή συλλογή των οργανικών αποβλήτων.

Το κόστος αποκομιδής σήμερα στη Πάτρα είναι 120 €/τόνο, δηλαδή συνολικά 12.000.000 € ετησίως. Μειώνεται δε κάθε χρόνο, λόγω της συνταξιοδότησης εργαζομένων στην καθαριότητα που δεν αντικαθίστανται με νέες προσλήψεις. Η μείωση αυτή του προσωπικού δεν αντανακλάτε (μέχρι σήμερα τουλάχιστον) στις παρεχόμενες υπηρεσίες στους πολίτες.

Δ. Έσοδα από Δημοτικά τέλη

Για την πληρότητα των οικονομικών δεδομένων, παρατίθενται εδώ και τα συνολικά οικονομικά δεδομένα που αφορούν τις ανταποδοτικές υπηρεσίες του Δήμου της Πάτρας. Τα έσοδα από τα Δημοτικά τέλη το 2010 ήταν 28.000.000 €. Το 2011 ήταν 23.000.000 € και το 2013 18.500.000 €. Η δραματική μείωση των εσόδων τα τελευταία χρόνια οφείλεται φυσικά στην οικονομική κρίση και την αδυναμία όλο και περισσότερων πολιτών να πληρώσουν το λογαριασμό της ΔΕΗ, μέσω του οποίου καταβάλλονται και τα δημοτικά τέλη. Οι απλήρωτοι λογαριασμοί πολλαπλασιάστηκαν μετά την ενσωμάτωση στο λογαριασμό της ΔΕΗ του φόρου ακίνητης περιουσίας.

Δεδομένου ότι ο ΕΝΦΙΑ δεν καταβάλλεται πλέον μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ, αναμένεται αύξηση των ανταποδοτικών εσόδων του Δήμου τα επόμενα χρόνια. Ήδη στο σχέδιο προϋπολογισμού του Δήμου για το 2015 εγγράφονται έσοδα από τη ΔΕΗ για ανταποδοτικά τέλη ύψους 22.300.000 €, αυξημένα έναντι του 2013 κατά 3.800.000€. Η παραπάνω αύξηση των ανταποδοτικών εσόδων καλύπτει μεγάλο μέρος της δαπάνης επεξεργασίας των απορριμμάτων.

3. ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ

Η διάθεση των απορριμμάτων αποτελεί για δεκαετίες το Νο 1 πρόβλημα της τοπικής αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα, εξ αιτίας κυρίως της πολιτικής αδυναμίας των τοπικών κοινωνιών να χωροθετήσουν ΧΥΤΑ, αλλά και της τεχνικοοικονομικής αδυναμίας τους να τους λειτουργούν σωστά και σύμφωνα με τους προβλεπόμενους περιβαλλοντικούς όρους. Οι δύο εναλλακτικές προτάσεις που έχουν κατατεθεί για την Πάτρα πρόταση Α' Γ. Δημαρά και πρόταση Β' Κ. Πελετίδη διαφέρουν ριζικά στο τρόπο διάθεσης των απορριμμάτων.

Στο παράρτημα του παρόντος άρθρου υπάρχει αναλυτική περιγραφή των δύο προτάσεων  όπου περιλαμβάνονται όλες οι τεχνικές, οικονομικές, περιβαλλοντικές και διαδικαστικές παράμετροι αυτών των προτάσεων.

Α. ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή (πρόταση Α) προτείνει την αλλαγή του τρόπου διάθεσης, δηλαδή την άμεση εξουδετέρωση του ρυπαντικού φορτίου όλων των απορριμμάτων σε εργοστάσιο επεξεργασίας, δίνοντας έτσι οριστική και ριζική λύση στο πρόβλημα. Αντίθετα, η νέα Δημοτική Αρχή (πρόταση Β) προτείνει ουσιαστικά τη συνέχιση της παλαιάς μεθόδου διάθεσης, δηλαδή την ταφή των απορριμμάτων σε ΧΥΤΑ. Όμως, έτσι τα προβλήματα διαιωνίζονται και απλώς μετατίθενται χρονικά σε επόμενες Δημοτικές Αρχές (παλαιό το κόλπο).

Η Α΄ πρόταση είναι τεχνικοοικονομικά ώριμη, ασφαλής, ρεαλιστική και άμεσα εφαρμόσιμη (το αργότερο σε 2 έτη μπορεί το εργοστάσιο να λειτουργεί). Επιταχύνει το κλείσιμο του ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας, με δεδομένο ότι ο Δήμος Δυτικής Αχαΐας είχε δεχθεί τη διάθεση των απορριμμάτων της Πάτρας στο ΧΥΤΑ Φλόκα, με την προϋπόθεση υπογραφής σύμβασης κατασκευής του εργοστασίου. Η επ' αόριστο  λειτουργία της Ξερόλακκας όλοι γνωρίζουμε τα προβλήματα που δημιουργεί στους περιοίκους και τους κινδύνους που εγκυμονεί (επιβολή δυσβάστακτων προστίμων στο Δήμο λόγω μη τήρησης των περιβαλλοντικών όρων, αποκλεισμός του ΧΥΤΑ και παραμονή των σκουπιδιών στους δρόμους κ.λ.π.).   Επιλύει οριστικά το πρόβλημα διάθεσης των απορριμμάτων της πόλης για 30 έτη χωρίς πρόσθετα επενδυτικά κόστη, κοινωνικές εντάσεις και δύσκολες πολιτικές αποφάσεις, που οδηγούν σε μόνιμη αναβλητικότητα και απραξία.

Η Β΄ πρόταση είναι τεχνικοοικονομικά πλήρως ανώριμη, αόριστη και επισφαλής. Π.χ. θα δεχθεί η Δυτική Αχαΐα τη ταφή  87.000 τόνων σκουπιδιών της Πάτρας στο ΧΥΤΑ του Φλόκα ; Επί του παρόντος αρνείται. Θα δεχθεί η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει, κατ εξαίρεση μάλιστα, το Δήμο της Πάτρας, από Εθνικούς πόρους, άμεσα με το ποσό των 20.000.000 € και μακροπρόθεσμα  με το ποσό των 54.000.000 € για την κατασκευή των προτεινόμενων υποδομών; Η πολιτική και δημοσιονομική πραγματικότητα της χώρας μάλλον αποκλείουν αυτό το ενδεχόμενο. Θα δεχθεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και οι υπόλοιποι Δήμοι της περιοχής μας την πρόταση του Δήμου της Πάτρας για το νέο Περιφερειακό Σχεδιασμό ; Αμφίβολο. Θα αντέξει ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας να δέχεται 100.000 σκουπίδια ετησίως επί μια ακόμα 5ετία; Αδύνατο.

Β. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το προβλεπόμενο επενδυτικό και λειτουργικό κόστος των δύο εναλλακτικών προτάσεων, όπως αναλυτικά αναφέρονται στο παράρτημα είναι :

Η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών και εξοπλισμού της Α΄ πρότασης (Εργοστάσιο, ΧΥΤΥ, ΣΜΑ) ανέρχεται περίπου σε 63.000.000€, εκ των οποίων 43.000.000 € χρηματοδοτούνται από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα, δεδομένου ότι είναι πλήρως συμβατή με την Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία για τη διαχείριση των απορριμμάτων και τα υπόλοιπα περίπου 20.000.000 € αποτελούν τη συμμετοχή του ιδιώτη επενδυτή. Το λειτουργικό κόστος της επεξεργασίας υπολογίζεται σε 8.000.000 € ετησίως και θα καταβάλλεται από το Δήμο.

Τα αντίστοιχα ποσά για τη Β΄ πρόταση είναι 54.000.000 € το επενδυτικό κόστος, με χρηματοδότηση από Εθνικούς πόρους, και 6.900.000 €  ετησίως το λειτουργικό κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων που θα καταβάλλονται από το Δήμο.

Επομένως, σε ότι αφορά το επενδυτικό κόστος, η Α΄πρόταση υπερέχει της Β΄, δεδομένου ότι η χρηματοδότησή της είναι εξασφαλισμένη και δεν απαιτούνται επισφαλείς εθνικοί πόροι. Σε ότι αφορά δε το λειτουργικό κόστος η Β΄ πρόταση υπερέχει της Α΄ διότι επιβαρύνει το Δήμο κατά 1.100.000 € λιγότερα ετησίως.

Η διαφορά αυτή είναι συγκριτικά μικρή και μπορεί εύκολα να απορροφηθεί στα πλαίσια του δημοτικού προϋπολογισμού, χωρίς καμιά αύξηση των δημοτικών τελών.

Γ.  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Είναι προφανές ότι η επεξεργασία των απορριμμάτων με μεθόδους μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας υπερέχει περιβαλλοντικά της υγειονομικής ταφής τους.

Με την επεξεργασία γίνεται: α) διαχωρισμός και αξιοποίηση των ανακυκλώσιμων υλικών (χαρτιά, πλαστικά, μέταλλα, γυαλιά), β) άμεση ζύμωση του οργανικού φορτίου και αδρανοποίηση του υπολείμματος και γ) απόλυτος έλεγχος και διαχείριση των παραγόμενων ρύπων. Αντίθετα με τη ταφή δεν αξιοποιούνται τα ανακυκλώσιμα υλικά, η ζύμωση των οργανικών διαρκεί μια 20ετία και η πράξη έχει δείξει ότι οι παραγόμενοι ρύποι (στραγγίδια, βιοαέριο κ.λ.π.) δεν ελέγχονται αποτελεσματικά στους ΧΥΤΑ εξ αιτίας πλημμελούς ταφής και αστοχιών στις εγκαταστάσεις τους.

Δ.  ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Είναι γνωστή η ιδεολογική άποψη του Κ.Κ.Ε. και της Λαϊκής Συσπείρωσης, όχι μόνο για τη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά για το σύνολο σχεδόν της οικονομίας και της παραγωγής. Όλα στο κράτος. Κάθε οικονομική και παραγωγική δραστηριότητα που δημιουργεί ιδιωτικό κέρδος είναι απορριπτέα και εξοβελιστέα. Κάθε Σύμπραξη του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.) είναι, ασυζητητί, απαράδεκτη. Είναι θέση δογματική. Αυτός, και μόνο αυτός, είναι επαρκής λόγος για το Κ.Κ.Ε.  για την άρον – άρον αλλαγή του υλοποιούμενου μέχρι σήμερα σχεδιασμού της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πάτρας. Το σεβόμαστε, αλλά δεν το συμμεριζόμαστε.

Για όλους τους άλλους, πλην των κομμουνιστών, επιβάλλεται η συνολική αξιολόγηση όλων των παραμέτρων του προβλήματος, προκειμένου να καταλήξουμε στη βέλτιστη και πλέον συμφέρουσα λύση για την Πάτρα και τους Πατρινούς. Συμφέρουσα για εμάς , αλλά και για τα παιδιά μας. Π.χ., μας ενδιαφέρει να μην ξαναδούμε τους δρόμους της Πάτρας γεμάτους με τόνους σκουπιδιών επί μήνες. Μας ενδιαφέρει η προστασία του περιβάλλοντος και η υγεία των συμπολιτών μας. Μας ενδιαφέρει  να αποτρέψουμε τις συνεχείς κοινωνικές και πολιτικές εντάσεις που δημιουργούνται για τη χωροθέτηση των ΧΥΤΑ. Μας ενδιαφέρει,  φυσικά, και η προστασία της τσέπης των συμπολιτών μας.

Όπως προκύπτει από όλα τα παραπάνω παρατιθέμενα στοιχεία ο σχεδιασμός που υλοποιούνταν μέχρι σήμερα υπερέχει σε όλα τα κριτήρια, πλην του οικονομικού, από το σχεδιασμό της νέας Δημοτικής Αρχής. Η επί πλέον οικονομική επιβάρυνση του Δήμου που προκύπτει από την επεξεργασία του συνόλου των απορριμμάτων αντί για τη ταφή τους είναι ασήμαντη και μπορεί εύκολα να απορροφηθεί στα πλαίσια του Δημοτικού προϋπολογισμού, χωρίς πρόσθετη αύξηση των Δημοτικών τελών που πληρώνουν οι συμπολίτες.

4. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η απόφαση της νέας Δημοτικής Αρχής να ανατρέψει τον ισχύοντα μέχρι σήμερα σχεδιασμό για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Πάτρας, ήταν βεβιασμένη και αδικαιολόγητη. Ήταν αποτέλεσμα των γενικότερων ιδεολογικών και πολιτικών θέσεων του Κ.Κ.Ε. περί “λαϊκού συμφέροντος”, όπως βεβαίως αυτό αντιλαμβάνεται το λαϊκό συμφέρον, και όχι του ειδικότερου και συγκεκριμένου συμφέροντος της Πάτρας και των Πατρινών για τη διαχείριση των σκουπιδιών τους.

Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή και ο Δήμαρχος Γιάννης Δημαράς κατηγορήθηκε δριμύτατα επειδή δεν έκλεισε το ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας κατά τη διάρκεια της περιορισμένης θητείας της. Όμως, με τη πολιτική που δρομολόγησε και υλοποίησε μέχρι σήμερα, ο ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας θα έκλεινε στις αρχές του 2015. Με το νέο σχεδιασμό, που ξεκινά από την αρχή,  πότε θα κλείσει η Ξερόλακκα; Σίγουρα σε περισσότερα από 4 χρόνια.

Δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα η διαμορφωμένη σε πολλούς άποψη ότι, η επεξεργασία των απορριμμάτων σε εργοστάσια, που θα λειτουργούν ιδιώτες, συνεπάγεται υπέρογκη επιβάρυνση των πολιτών και μεγάλη αύξηση των Δημοτικών τελών. Η αναμενόμενη φυσιολογικά αύξηση των εσόδων του Δήμου από τη ΔΕΗ, σε συνδυασμό με την εφαρμογή από το Δήμο πολιτικών μείωσης του κόστους αποκομιδής, μπορούν να καλύψουν πλήρως το επιπλέον κόστος για την επεξεργασία του συνόλου των απορριμμάτων της Πάτρας, χωρίς καμιά αύξηση των δημοτικών τελών.

Η πρόταση της νέας Δημοτικής Αρχής έχει χαρακτήρα “αγωνιστικό” και διεκδικητικό και κατά τούτο είναι ιδιαίτερα επισφαλής.   Απαιτεί από τη Bουλή την αλλαγή της ισχύουσας περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Απαιτεί από την κυβέρνηση τη χρηματοδότηση των υποδομών από το αναιμικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, και απαιτεί από τους υπόλοιπους Δήμους της περιοχής και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας  να τροποποιήσουν τον ισχύοντα Περιφερειακό Σχεδιασμό σύμφωνα με τις απόψεις του  Δήμου της Πάτρας. Αν όλα αυτά είναι ρεαλιστικό να συμβούν σωρευτικά, και σε ποιο βαθμό, μένει να αποδειχθεί. 

Μέχρι τότε, ας κάνουμε όλοι κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να μην καταλήξουν τα σκουπίδια στις αυλές μας και στους δρόμους της πόλης μας.
______________
(Σημ. του Istologiou G. Mosxou: Για λόγους τεχνικούς, στην επόμενη ανάρτηση ακολουθεί το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ με πίνακες του ιδίου άρθρου του τ. αντιδημάρχου Δήμου Πατρέων Β. Λοτσάρη).

Δεν υπάρχουν σχόλια: